Gasoline - Med bensin i blodet

Alla inlägg den 20 januari 2011

Av Lyllan Blogglus - 20 januari 2011 13:38

Fick för mig här för någon dag sedan att jag skulle baka bröd, vi hade fått så gott bröd ifrån min sambos kusin att jag oxå var tvungen att prova... Enkelt skulle det ju vara enligt henne, dessutom spar man ju en massa pengar om man bakar eget bröd.  


  


Det började otroligt bra, jag rör ihop degen, den jäster fint =) Det va inte förens jag lade ut den på bordet för att arbeta den som det sket sig! I receptet fick jag inte med en ca mängd av rågmjölet, så jag gjorde som vanligt, jag hällde i tills degen känns bra. Om man får en ca mått på mjölet så vet man iaf riktmärket, man ska inte ta sådanna mått på allt försort allvar, ibland är det alldelles för mycket och ibland för lite.

  

Jag stoppade glatt in fingrarna i degen och skulle börja knåda, javisst, eller inte! Som tur va hade jag tagit av mig förlovningsringen, annars hade degen slutat den med! Där satt jag med händerna fast i degen pga jag hade haft i för lite mjöl ifrån början. Det var iaf dagen lärdom, eller som jag skrev; degens lärdom =P


 


Slutet gott, brödet gott! Har nu så mycket bröd att jag måste åka över till svärmor och svärfar ikväll med lite bröd, vi får inte plats med allt.


   


Däremot är varken jag eller köket så snygga längre. Jag vet att jag ser ut som värsta fettot på bilden, men tog ett skumt kort för att ge er en liten aning om vad som händer om man släpper lös Lyllan i ett kök alldelles ensam. Ni skulle väl inte släppa en 5 åring själv i ett kök för att baka? Nej, gör inte det med mig heller! Forutom brödet som är överallt och ingenstanns, så är det både mjöl och deg överallt och ingenstanns =P


Tur att det är jag som städar här hemma, annars hade min sambo fått speder när han kommit hem ;)   


Receptet


100 g margarin

1 dl ljus sirap

1 påse Brödkryddor

Rågsikt

2 pkt jäst

5 dl vatten

5 dl mjölk


Smula jästen i en bunke. Smält margarin, häll i vatten o mjölk i margarinet och värm tills det blir fingervarmt, jäll på jästen och rör tills den löses upp. Blanda i resterande ingredienser och arbeta degen så att det släpper fint från degbunkens kanter. Låt jäsa till dubbel storlek.


Gräddas i mitten av ugnen Ca 10 min i 250grader C.

Presentation


I am what I am and Im gonna keep on bopping that way

Fråga mig

12 besvarade frågor

Omröstning

Har du körkort
 Håller på med det
 Nej, klarar mig bra ändå
 Vad ska jag med det till om andra skjutsar mig?
 Ja, med prövotid
 Ja, rutinerad förare.
 Ja, men inget jag använder
 Försöker ta men klarar det aldrig

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22
23
24 25
26
27 28 29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Senaste inläggen

Kärlek

Daisypath Anniversary tickers

Länkar

Toel - Ge mig gärna mat

Sök i bloggen

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Hitta hit!

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards