Gasoline - Med bensin i blodet

Direktlänk till inlägg 4 april 2011

Fult att vara snål

Av Lyllan Blogglus - 4 april 2011 17:00

Varför är det fult att vara snål, att ransonera med det man har och spara till sämmre tider? Varför är det fult att vara försiktig om sin ekonomi så att man inte sitter i skiten sen pga att man slösar med sina pengar?


Det känns som attdet är status att slösa med sina pengar, men om man sparar sina slantar och köper det som är nödvändigt så är man en snäl, tråkig person. Jag kan inte riktigt få ihop det, att det är bättre att slösa än att spara...


Just ordet snål förknippar jag med något negativt, förmodligen är det nog så att man har lärt sig att det ska vara så. Sparsam klingar bättre, men är nog förmodligen samma sak. Vad vet jag.


Slösa klingar oxå dåligt i mina öron, däremot är det ju alltid tydligen bra om man köper det man vill ha och lite till samt köper sina kompisar?


Nej, nu ska jag inte snöa in mig på att slösa, för det va inte grejen, utan just det där med snål.


Vadför är det fult att vara snål?

 

Fy vad du är snål

 

Nu snackar jag snål som i att köpa saker, inte snål som att inte dela med sig


Är man riktigt snål eller sparsam så bakar man sitt eget bröd. Man kanske till och med blir tvungen att baka sitt eget bröd om man SLÖSAR för mycket och inte har pengar till bröd!


 

 
 
Ylva

Ylva

4 april 2011 17:58

Åh vad jag gillar din blogg. Du skriver alltid om så bra saker. :D

Jag håller med dig om att sparsam låter bättre än snål. Snål har blivit så negativt i folkmun. Jag är snål vad det gäller andra personer men jag slösar mina egna pengar för jag tror att jag kan köpa min egen lycka med saker.

http://svartochrosa.bloggplatsen.se

Lyllan Blogglus

5 april 2011 18:14

Tack, det uppskattas =)

Trevlig att någon är ärlig när det gäller att köpa lycka. Lite så är det nog, alla försöker vi nog till en viss grad att köpa oss lyckliga.

 
Ingen bild

TomRobbin

4 april 2011 19:22

Det är status att slösa pengar, att köpa nya saker, de senaste kläderna och prylarna; det kan vi inte säga något annat om, materialismen är sjukt stark och totalt oförståelig. Det sätts liksom en tilltro till att det materiella bringar glädje och gör en lyckligare, plus att det är status genom att man kan visa andra hur "framgångsrik" man är. Sparsamhet är bra! Plus att snål bör tillämpas på att t.ex inte dela med sig, kanske om man gör mat, eller har köpt godis, det är betydligt värre än att skippa 10 000 kronors tv:n! :)

Lyllan Blogglus

5 april 2011 18:10

Du har så rätt så.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lyllan Blogglus - 25 april 2014 16:37


Nu börjar jag om från mitt senaste inlägg i denna blogg, appen nerladdad igen och jag hoppas att förbättringar gjorts. Längtar efter att blogga igen! :-) Det är en otroligt fin och rolig dag, så testinlägget blir inte så långt. Jag hoppas att n...

Av Lyllan Blogglus - 3 maj 2013 19:29

Vart överlycklig när jag såg att denna bloggtjänst gjort en app för att underlätta bloggandet via mobilen, detta skulle innebära att jag kunde börja blogga igen! Dock fungerade det inte enligt mina förväntningar och jag får nog lägga bloggen på is...

Av Lyllan Blogglus - 15 april 2013 21:31

Som de flesta har märkt så är våren på g med stora steg. Solen lyser sådär irriterande skönt i ansikten när man kör hem från jobbet, den varma känslan av solsken som värmer mot kläderna. Man blir väckt på morgonen av fåglar som kvittrar, härl...

Av Lyllan Blogglus - 12 april 2013 17:13

Helt otroligt, tittade på "världens pappskallar när jag kom hem från jobbet och då pratade dom om en man vid namn "Henry Earl" som tydligen skulle ha arristerats ofattbart många gånger. Googlade detta, och mycket riktigt så ska det tydligen finnas...

Av Lyllan Blogglus - 11 april 2013 19:11

Kikade in utseendet på bloggen, vad har hänt? Bloggen ser inte ut som när jag lämnade den. Hedern är helt plötsligt för liten. Presentationen, bilden och allt annat är längst ner istället för längst upp vid sidan om bloggen. Vad ledsen jag blir ...

Presentation


I am what I am and Im gonna keep on bopping that way

Fråga mig

12 besvarade frågor

Omröstning

Har du körkort
 Håller på med det
 Nej, klarar mig bra ändå
 Vad ska jag med det till om andra skjutsar mig?
 Ja, med prövotid
 Ja, rutinerad förare.
 Ja, men inget jag använder
 Försöker ta men klarar det aldrig

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Senaste inläggen

Kärlek

Daisypath Anniversary tickers

Länkar

Toel - Ge mig gärna mat

Sök i bloggen

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Hitta hit!

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards