Gasoline - Med bensin i blodet

Alla inlägg den 15 april 2010

Av Lyllan Blogglus - 15 april 2010 08:53

Gammalt uttryck och skulle inte kunna påstå att jag har något av detta.


Blir så irriterad på mig själv, det är ju ganska enkelt att bara ta och städa, eller skicka iväg lappen om rese ersättning, eller ringa det där samtalet. Så vadför gör jag inte det för? Vadför väljer jag att göra något annat istället? Tex som att kratta gården när det finns viktigare saker att göra.


Vadför är jag funtad så?


Ang pengarna så hoppas jag att jag får något snart, fick in pengar på kontot sist i aug...

Av Lyllan Blogglus - 15 april 2010 08:21

Något känsligt ämne, men väljer att blogga om det ändå, finns så otroligt mycket att skriva om detta, kanske lite för mycket. Hoppas att jag inte trampar någon på tårna, för det är absolut inte meningen.


Finns så otroligt många som man snackar med som säger såhär när de ser något dåligt på tv "Ja, det är väl typiskt utlänningar" "Det är ju självklart att det ska vara en utlänning till sådant" osv. Och det gör mig grymt irriterad. Vad har vi för rätt att lägga all skuld till allt dåligt som händer här i Sverige på våra nysvenskar?


Jag tror nog vi alla är främlingsfientliga mer eller mindre, det ligger nog i våran natur. Men jag tycker att det är så skumt att alla inbrott, våldtäckter osv skylls på våra nysvenskar. "Det är säkert en utlänning". Gahh!


Undra om de som har detta tanke sätt någonsinn tänkt på att vi svenskar inte är ett dugg bättre? Vi mördar, stjäl, ägnar oss åt bedrägeri, misshandlar, våldtar och grisar oss minst lika mycket.


Jag tror inte att det är skillnad på någon som kommer ifrån utlandet och en svensk, mer än bakgrund, tro, uppväxt och utseende. Vad är det som säger att en utlänning skulle orsaka mer brott i sverige än en svensk?


Självklart tycker jag att någon som kommer in till Sverige utifrån ska sköta sig, och framförallt vara INTRESSERAD utav att LÄRA SIG SPRÅKET (finns ju de som vägrar), men finns minst lika många svenskar som förstör detta land. Jag tror att anledningen till dessa fördommar om att det är utlänningar som gör de flesta brotten grundar sig i att media uppmärksammar dessa brott mer än när brotten begås utav svenskar. Ja, bortsett ifrån typ mordet på Engla osv.


Den största fördommen är att tro att man inte har några fördommar. Jag tror man skulle må otroligt mycket bättre att försöka ha så lite fördommar som möjligt och försöka skapa sig egna intryck av saker och ting.


Vad gör en svensk till en mycket bättre människa än någon annan? Och vad gör en utlänning till en mycket bättre människa än någon annan? Trodde att vi levde i ett mordernt samhälle där jämnlikhet råder, och det inte bara mellan könen.


Och andra sidan, om jag nu har "förespråkat" för dom, så ska jag oxå vända på det.


Förr när jag gick på gymnasiet så åkte jag mycket buss, och utlänningar åker mer buss än svenskar. Hörde ofta att dom sa att Sverige va skit, att dom hatade att bo här och dom hatade allt med svergie. Frågan är då vad dom gör här?

Likadant med de som inte vill lära sig språket? "Ta seden dit man kommer", som man brukar säga. Skulle nog aldrig fungera att komma till tex arabien och snacka svenska och tror att man ska bli förstådd och hjälpt.

Och likadant att allt inte fungerar likadant här som i deras hemland, det har nog vissa svart att förstå. Nu är vi i sverige, ett helt annat land med andra regler, andra seder och andra människor. Det är inte likadant i alla länder, ta seden dit man kommer! Skulle inte finnas en chans i helvete att man skulle ÖVERLEVA om man uppförde sig likadant i tex Irak som här hemma.


Något som oxå stör mig oerhört mycket är allt snack om att vi svenskar är rasister när vi säger tex "negerboll", klassiskt! Men vadför får man så säga vitlök? Man ska passa sig så otroligt noga vad man kan råka säga som är rasistiskt åt dom, men dom får säga rasistiska saker åt svenskar som inte klassas som rasism. Mycket skumt. Tex Du får inte säga turk, men du får säga svenne! En turk ÄR EN TURK och en svenne ÄR EN SVENNE! Vad är det för rasistiskt? Hela min uppväxt har folk försökt trycka i mig att man ska vara stolt för vad man är, men tydligen bara om man är svenne, för turk kan man tydligen inte vara.


Likadant som dessa glassar som blivit anmälda för rasism, otroligt larrvigt. Nogger Black tex,herregud! En svart Nogger, ja, då måste det vara rasism! Suck...


Otroligt hårda åsikter kanske, men jag står för dom. Finns så otroligt mycket att säga som sagt, och tänker nog inte riktigt säga allt jag tycker om allt, då detta kan vara känsligt för vissa.



Nogger black

Presentation


I am what I am and Im gonna keep on bopping that way

Fråga mig

12 besvarade frågor

Omröstning

Har du körkort
 Håller på med det
 Nej, klarar mig bra ändå
 Vad ska jag med det till om andra skjutsar mig?
 Ja, med prövotid
 Ja, rutinerad förare.
 Ja, men inget jag använder
 Försöker ta men klarar det aldrig

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26 27 28 29
30
<<< April 2010 >>>

Senaste inläggen

Kärlek

Daisypath Anniversary tickers

Länkar

Toel - Ge mig gärna mat

Sök i bloggen

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Hitta hit!

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards