Gasoline - Med bensin i blodet

Alla inlägg den 11 mars 2011

Av Lyllan Blogglus - 11 mars 2011 18:15

På jobbet jobbar jag ihop med massor av utlänningar, jag är ensam svensk i de rummet jag sitter i. Förutom att vi har ganska intressanta disskutioner så lär de mig faktiskt en del svenska, gramatik förståss. Vilken normal lat svensk lade ner tid och energi på det i skolan?


En utav tjejerna är otroligt nyfiken på vårat språk och jag brukar lära henne lite ord, samt hjälpa henne att förklara dom, översätta dom och hjälpa henne med att uttala dom rätt.

Jag kommer inte alls ihåg vad vi snackade om, men det va nog just det där med att svenska inte alls är så lätt och gramatiken, så sa hon "om det är negativt säger man heller och när det är posetivt så säger man oxå". Jag satt och funderade lite på vad hon menade med det....


Jag kom inte riktigt på vad hon menade, så hon fortsatte att förklara. "Tex om man säger en posetiv sak; Jag tycker oxå om kaffe. Och negativt; Jag tycker inte heller om kaffe."

 

Det är något jag ALDRIG har tänkt på. Denna tjej har varit i sverige i 2 år och redan så otroligt duktig och hon visar verkligen intresse för att lära sig språket. Fler nykomlingar borde ha fler inställning som henne. Tummen upp!

 

  

Presentation


I am what I am and Im gonna keep on bopping that way

Fråga mig

12 besvarade frågor

Omröstning

Har du körkort
 Håller på med det
 Nej, klarar mig bra ändå
 Vad ska jag med det till om andra skjutsar mig?
 Ja, med prövotid
 Ja, rutinerad förare.
 Ja, men inget jag använder
 Försöker ta men klarar det aldrig

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15
16 17 18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Senaste inläggen

Kärlek

Daisypath Anniversary tickers

Länkar

Toel - Ge mig gärna mat

Sök i bloggen

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Hitta hit!

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards