Gasoline - Med bensin i blodet

Alla inlägg den 12 februari 2011

Av Lyllan Blogglus - 12 februari 2011 15:00

Alla har vi våra fördomar och alla har fördomar kring sig, bra som dåliga. Allt ifrån att man är alkohlist för man ser ut på ett visst sätt till att man stjäl för att man kommer ifrån en viss kultur. Det finns fördomar om allt och "den största fördomen av dom alla är att tro att man inte har några". Självklart har jag fördomar, frågan är bara vad det handlar om!


"En fördom är ett förutfattat antagande om någon eller något, grundat på tillämpning av en stereotyp uppfattning om en grupp som den eller det som är föremål för fördomen anses tillhöra.

 

Eftersom stereotyper kan vara positiva eller negativa, kan även de fördomar som de resulterar i vara antingen positiva eller negativa. En negativ fördom gentemot en person leder ofta till en positiv fördom om en annan. Vare sig en stereotyp är statistiskt riktig eller ej innebär en fördom en övergeneralisering av densamma.

 

Som exempel kan nämnas fördomarna bakom uttrycken "Isbjörnar går fritt på gatorna i Sverige" och "Alla svenskar är blonda" - wikipedia

 

Nämner inga namn så att någon känner sig träffad, men dessa fördomar gör mig uppriktigt förbannad! En i min närhet brukar bla snacka om att romer själv så mycket och att utlänningar behandlar sina kvinnor illa. Snacka om att dra alla över en kant, detta gör mig riktigt irriterad! Några gör det, de flesta gör förmodligen inte det.


Jag satt och fikade med ett gäng, jag va den yngsta i gänget och de andra va 40+, och så kläcker den ena ur sig "Jag förstår inte att han anställer så unga människor, dom tror att dom kan göra som dom vill. Dessutom håller ju alla 20 åringar på med mobilerna hela tiden och sitter vid datorn."

VA?! Herregud, jag använder min mobil när jag ska ringa någon, när det ringer eller skickar sms som händer mycket sällan. Vilket jäkla påstående/fördom! Så jag ska inte bli anställd bara för att många andra ungdommar är telefonkåta?


Nej, jag vart så arg (men sa inget) så jag gick helt enkelt därifrån. Kände mig faktiskt riktigt förolämpad! Vet inte riktigt om denna dam faktiskt visste att det va min målgrupp hon snackade om.


Skräpsnack säger jag bara! Hehe, jag, syrran och älskade sanna va på Mc Donalds och åt mc toast, tror vi beställde 12 st tillsammans.


  

Presentation


I am what I am and Im gonna keep on bopping that way

Fråga mig

12 besvarade frågor

Omröstning

Har du körkort
 Håller på med det
 Nej, klarar mig bra ändå
 Vad ska jag med det till om andra skjutsar mig?
 Ja, med prövotid
 Ja, rutinerad förare.
 Ja, men inget jag använder
 Försöker ta men klarar det aldrig

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10
11
12 13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Senaste inläggen

Kärlek

Daisypath Anniversary tickers

Länkar

Toel - Ge mig gärna mat

Sök i bloggen

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Hitta hit!

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards